Forum www.waskiel.fora.pl Strona Główna www.waskiel.fora.pl
Forum kursu fotografii i Fotograficznego Klubu Absolwentów
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

:: Poradnik - obiektywy dla amatorów i początkujących ::

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.waskiel.fora.pl Strona Główna -> NIEZBĘDNIK KURSANTA
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarekWaskiel
Administrator



Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 739
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok/Warszawa

PostWysłany: Sob 20:10, 07 Lut 2009    Temat postu: :: Poradnik - obiektywy dla amatorów i początkujących ::

:: Poradnik - obiektywy dla amatorów i początkujących ::

Pamiętając o tym, że zdjęcie na ogół może być na tyle dobre na ile dobry mamy obiektyw, większą wagę przykładajmy do wyboru obiektywu niż korpusu.
Na początku „fotograficznej drogi” z reguły nikt nie wie co będzie fotografować. Trudno jest zatem od razu wybrać obiektyw najlepszy z możliwych. Producenci doskonale wiedząc, że większość klientów nie wie jaki obiektyw mają kupić, dokładają do korpusu jakieś „szkło”. W ten sposób powstają zestawy (czyli KIT) korpus plus obiektyw. Bardzo często w takim „kitowym zestawie” dołączany jest byle jak obiektyw (ciemny i obarczony wieloma wadami) ale ... tani. Zaletą taniego (KITowego) obiektywu jest możliwość robienia jakichkolwiek zdjęć np. podczas treningu związanego z poznawaniem korpusu (układ klawiszy, funkcja itp.). W tym czasie można zastanowić się nad tym co chcemy niedawno kupionym aparatem fotografować by potem wybrać konkretny obiektyw. KIT ma jeszcze jeden mały plusik - niewielką wagę. Może się nam jednak zdarzyć, że po przymknięciu takiego obiektywu do przysłony rzędu f8-f11 (czyli wartości w których obiektywy posiadają z reguły najwyższą rozdzielczość) obraz nie jest wcale taki zły. Ostrość obiektywu to nie jedyny jego parametr. Obraz na zdjęciu to również kontrast i kolory, a te już bezpośrednio zależą od klasy obiektywu. Odblaski które powstają po skierowaniu obiektywu pod słonce oraz nieprecyzyjny autofokus to kolejne z największych wad obiektywów KITowych.
WIĘKSZOŚĆ początkujących fotoamatorów zadowoli się obiektywem o ogniskowej w zakresie 24-105 mm – dla pełnej klatki (lub zbliżonym) i dającym ostry obraz przy przesłonie (f) 4. Takim obiektywem można sfotografować większość popularnych tematów w fotografii podróżniczej oraz tych w domu. Jeżeli nasz aparat jest cyfrową lustrzanką o matrycy APS-C (jej wielkość ma rozmiar ok. 22 mm x 15 mm, czyli jest w zależności od producenta, 1.5-1.6 raza mniejszy od klatki małoobrazkowego negatywu mającego rozmiar 36 mm x 24 mm) będzie to ogniskowa w zakresie 16-70 mm (po przeliczeniu otrzymujemy ekwiwalent ogniskowej 24-105).
Raczej nie warto kupować obiektywu o ogniskowej np. 18-200 mm. Na pozór idealne rozwiązanie nie jest korzystne z punktu widzenia jakości obrazu. W takim obiektywie mogą występować duże wady optyczne układu o tak odległych ogniskowych.
Idealne w fotografii podróżniczej jest skompletowanie następującego zestawu obiektywów (oczywiście nie od razu):
:: podstawowy zoom o ogniskowej 24-105 mm
:: szeroki kąt 17-35 mm
:: zoom długoogniskowy 70-300 mm
:: obiektyw portretowy stałoogniskowy 50 mm
(wszystkie przeliczniki dla pełnej klatki. Takie obiektywy występują z różnym światłem i generalnie te jaśniejsze będą lepsze)

Każdy z producentów (np. Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus) ma opracowane różne obiektywy do swoich korpusów. Jednak producenci niezależni (Sigma, Tokina i Tamron) mają także swoje propozycje (bardzo często nie są gorsze pod względem technicznym a ciekawsze pod względem cenowym). Generalnie kupując obiektyw należy sprawdzić czy wybraliśmy model pasujący do naszej lustrzanki i czy po jego zastosowaniu będą działały oczekiwane przez nas funkcje np. auto focus - AF.
Cyfrowych lustrzanki małoobrazkowe dostępne na rynku korzystają z następujących typów mocowania:
:: Canon - EF, EF-S
:: Nikon, Fujifilm - F
:: Olympus, Panasonic,
Leica - System 4/3
:: Pentax, Samsung - Pentax K, KAF, KAF2
:: Sony - α (Alfa), Konica-Minolta
:: Sigma - Sigma
Olympus, Pentax oraz Sony stosują stabilizacje w korpusie, czyli po podpięciu do body dowolnego (ale pasującego do systemu!) obiektywu, jesteśmy w stanie wykonać nie poruszone zdjęcie przy znacznie gorszych warunkach oświetleniowych - mówiąc w skrócie tam gdzie jest ciemniej.. i to bez konieczności korzystania z lampy błyskowej czy tez stosowania wysokich czułości, które oczywiście pogarszają jakość obrazu. Pozostałe marki opierają się na systemach stabilizacji w optyce (oznaczenia IS dla obiektywów Canona, oraz VR dla Nikona).
Nie należy jednak ulęgać magii stabilizacji, bez względu na sposób jej realizowania (najlepszym systemem stabilizacji jest solidny statyw). Pomimo zalet, nie jest ona ostatecznym i idealnym lekarstwem na brak światła. Może nam się udać wykonać nie poruszone zdjęcia z ręki przy czasie migawki 1/15sekundy lub dłuższym, ale jeśli w kadrze odbywał się ruch jakiegokolwiek obiektu, to pomimo zastosowanej stabilizacji obiekt ten będzie poruszony. Musimy pamiętać, że stabilizacja działa na aparat, a nie na fotografowana scenę.
Jeśli mamy wybór: obiektyw jaśniejszy kontra obiektyw ze stabilizacja, zawsze wybierajmy ten z tzw. lepszym światłem. Nie dość ze pozwoli nam na zabawę z mała głębią ostrości (jakiś to ważny element kreacji fotografii) to mają one po prostu lepsza jakość obrazu. Wady jasnych obiektywów to ich cena, oraz waga i gabaryty, które są znacznie większe niż standardowych obiektywów.
W naszym poradniku skupimy się bardziej na omówieniu obiektywów do użycia z korpusami niepełnoklatkowymi ponieważ na zakup takiego sprzętu najczęściej decydują się amatorzy.
PENTAX Proste zadanie będą miały osoby kupujące korpus Pentaxa (np. k7 , kx, k10D, k20D lub k200D). Dodawany za małe pieniądze do korpusu Pentax smc DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL II jest najlepszym z kitów. Jednak jeżeli im to nie odpowiada to pod ręką mają dużo droższy DA 17-70 mm f/4.0 AL [IF] SDM a jako tańszy (i tylko niewiele gorszy od oryginalnego) Sigma 17-70 mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM, jest droższa od opisywanego obok modelu ale nadal stanowi ciekawy zamiennik kitowego zooma).
Jako szeroki kąt warto polecić sigmę 10-20/4-5.6 EX DC lub nowszy Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC HSM (zresztą te dwa dobre obiektywy są produkowane także z mocowaniami do korpusów Sigma, Canon, Minolta, Pentax, Nikon (D) i Systemu 4/3 (m.in. Olympus).
Z obiektywów długoogniskowych amatorzy mają do wyboru stosunkowo tanie m.in. Pentax SMC-DA 50-200 mm F4-5.6 ED i Pentax SMC-DA 55-300 mm F4-5.8 ED. Jednak nie są one dobrej jakości (tak pod względem wykonania jak i obrazu). Odeślemy zatem do Sigmy 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro, nieco tylko droższej ale znacznie lepszej.
Warto w tym miejscu zauważyć, że nabywcy korpusów lustrzanek Pentaxa i Sony, dzięki stabilizacji matrycy mają do dyspozycji pokaźny arsenał starych obiektywów Pentaxa i Minolty (Sony wykupiła dział lustrzanek od tego koncernu). Niektóre to prawdziwe rarytasy za stosunkową niewielka cenę.
NIKON Osoby kupujące korpus Nikona będą musiały uważać przy zakupie tanich i prostych modeli. Najtańsze nikonowskie lustrzanki nie maja własnych silników do napędzania AF a co za tym idzie...trzeba dokupić obiektywy właśnie takie z silnikiem jeżeli chcemy aby pracował w nich AF.
Nikonowi nie brakuje zamienników obiektywu kitowego. Oczywiście najlepszym z nich jest Nikkor 17-55 mm f/2,8, jeśli jednak ktoś nie dysponuje tak dużym budżetem, może wybierać między modelami Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5 wydaje się być najkorzystniejszy (już nie produkowany), Nikkor 18-135mm f/3,5-5. Do tego grona dołącza AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR (w tej chwili najlepszy amatorski obiektyw Nikona) oraz popularny Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3.5-5.6 VR ED.
W propozycjach zooma szerokokątnego firmowe są dosyć drogie Nikkor 12-24mm f/4. AF-S Nikkora 14-24 mm F2.8G ED lub także droga Sigma 12-24 mm F4.5-5.6 EX DG Aspherical HSM. W takiej sytuacji fotoamatorów odeślemy do Sigma 10-20 4-5.6 EX lub Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC HSM tym bardziej, że będą one wyposażone w silnik HSM.
W przypadku obiektywu długoogniskowego warto się zastanowić pomiędzy Nikkor 70-300 VR f/4.5-5.6 lub starszym znacznie tańszym G-Nikkor 70-300 mm (bez stabilizacji) oraz oczywiście Sigmą 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro,
CANON Zaczniemy od szerokokątnych obiektywów do Canona dla matrycy niepełno klatkowej, najlepszym wyborem pod względem cena do jakości będzie sigma Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM lub Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC HSM, można pokusić się o zakup Canona EF-S 10-22 mm f/3.5-4.5 USM. Jest nieco lepszy optycznie. Jednak to większy wydatek, w cenie zbliżonej do Sigmy mamy także obiektyw Tokina AT-X 124 12-24 mm f/4 PRO DX jednak jest nieco gorszy optycznie. W kolejnym zakresie ogniskowych – tak zwanych przez nas uniwersalnych kandydatem do zakupu będzie Canon 17-40 mmF/4 L USM chwalony zarówno przez użytkowników systemu Canona, jak również dobrze prezentujący się w testach. Oprócz świetnej jakości optycznej, jest on niemal nie do zdarcia mechanicznie, posiada bezgłośny (dosłownie) silnik AF który bardzo szybko i precyzyjnie ustawia ostrość. Świetny wybór do fotografii w plenerze, gdyż obiektyw posiada uszczelnienia na niekorzystne warunki atmosferyczne. Warto się jednak zastanowić czy na początek, gdy nie jesteśmy jeszcze zdecydowani co tak naprawdę chcemy fotografować czy nie bardziej uniwersalny okaże się zakup sigmy Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 w cenie około połowy niższej. Canonowski Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 nie jest najlepszy pod względem jakości obrazu ale EF-S 15-85/3.5-5.6 USM IS jest w tej chwili najlepsze szklo o tak uniwersalnym zakresie jakie mozna podpiac do Canona Jako kolejny model czyli zoom długoogniskowy na pewno pod względem jakości wykonania i obrazu wart uwagi będzie Canon EF 70-200mm f/4 na allegro można znaleźć używany w dobrym stanie. Nie każdego jednak stać na taki wydatek zatem należy zastanowić się nad zakupem Sigmy 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro, ponieważ znów Sigma okazuje się lepszym zakupem niż Canon EF 75-300mm f/4-5.6. Podsumowując bardzo krótki przegląd optyki do Canona niestety nie jest on systemem dbającym o amatora ponieważ dopiero obiektywy z wyższej półki są dobre jakościowo. Zakup takich szkieł wiąże się z dużym ubytkiem w portfelu. Niektórzy twierdza, ze canonowskie 17-40L oraz 70-200L to najlepszy pod względem jakości optycznej oraz niezawodności sprzęt dla zarówno amatorów jak i osób zajmujących się fotografia bardziej „poważnie”. A gdy do tego dodać stałoogniskowa 50’tke 1.8 lub 1.4 mamy zestaw do wszystkiego.
SONY Użytkownicy amatorskich lustrzanek firmy Sony mają świetny wybór wśród obiektywów o ogniskowych najbardziej uniwersalnych czyli o zakresie 24-105 mm dla pełnej klatki. Zaczynając jednak od szerokiego kąta znów okazuje się że polecanym obiektywem jest Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX DC lub Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC HSM, ponieważ obiektyw Sony 11-18 mm f/4.5-5.6 ustępuje Sigmie pod względem wykonania i jakości obrazu. W kolejnym przedziale zakresu ogniskowych najlepszym obiektywem o takim zakresie jest Zeiss 16-80 mm/3.5-4.5, obiektyw sprawdzony w różnych warunkach właściwie jego jedyną wadą jest winietowanie, ale wadą nie tak widoczną jak sugerują testy i na pewno nie można się zgodzić ze stwierdzeniem że występuję ona w całym zakresie ogniskowych oraz w każdych warunkach. Warty uwagi w tym przedziale ze względu na charakteryzujący się bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny jest obiektyw Sigmy 17-70mm f/2.8-4.0 oraz model Sony o jeszcze bardziej uniwersalnych parametrach 16-105 mm f/3.5-5.6 nieco tańszy od Zeissa oraz ustępujący Zeissowi 16-80 mm f/3.5-4.5 jakością obrazu. Wybierając zoom długoogniskowy na pewno dobrym zakupem będzie obecnie wprowadzony do sprzedaży Sony 70-300mm f/4,5-5,6G SSM, jeśli jednak brakuje nam już pieniędzy po zakupie korpusu znów warto sięgnąć po trzy razy tańszej Sigmy 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro, która lepiej sobie radzi niż model Sony 75-300mm f/4.5-5.6 o podobnej cenie do Sigmy. Warto także zauważyć, że kitowy obiektyw Sony 18-70 sprzedawany z korpusami zupełnie nieźle wypada w testach.
OLYMPUS Warto pamiętać, że to przedstawiciel Systemu 4/3 i ma matrycę dwukrotnie mniejszą od małoobrazkowej klatki, dlatego jego ogniskowe mnożymy X2. W przypadku Olympusa oferta jest wyraźnie podzielona na trzy segmenty - amatorski, półprofesjonalny i profesjonalny. Drugi i trzeci wyróżniają się wysoką jakością wykonania, dużymi otworami względnymi (czyli jasnością), wykorzystaniem drogich rodzajów szkła, silnikami oraz uszczelnieniem obudowany. Te drugie i trzecie są z reguły znacznie droższe od podstawowych modeli.
Standardowym zoomem sprzedawanym w zestawie jest najczęściej ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6. Jest to tani podstawowy zoomm, który osiąga bardzo przyzwoite wyniki w testach. Podobnie jak Olympus Zuiko Digital ED 12-60 mm f/2.8-4.0 SWD. W przypadku zomów szerokokątnych Olympus ma do zaproponowania ZUIKO DIGITAL 11-22 mm 1:2.8-3.5 (po przeliczeniu 22-42 mm dla pełnej klatki to dosyć niewiele kiedy inni użytkownicy np. Sony mogą sięgnąć po ogniskowe np. od 15 mm – Sigma 10-20). Cena tego obiektywu jest zbliżona do Sigmy. O wiele droższą propozycją jest naprawdę szeroki ZUIKO DIGITAL 7-14 f/4. Długie zoomy Zuiko Digital 40-150 mm f/3.5-4.5 EZ tani i w miarę dobry solidniej wykonany i jaśniejszy niż jego młodszy brat. Amatorzy będą mieli jeszcze do dyspozycji Zuiko Digital ED 70-300mm 1:4.0-5.6... i niestety niewiele więcej... bo np. ZD 90-250 f/2.8, a jego do amatorskich obiektywów, na pewno, zaliczyć nie można.
Miłośnicy fotografii portretowej powinni sięgnąć po jasne obiektywach stało ogniskowe np. 50 mm 1,4 lub 1,8. Natomiast wszyscy zwolennicy ostrych zdjęć niech się zainteresują stałoogniskowymi Sigmami np. 20/1.8, 35/1.4 czy 50/1.4 będącymi dobrą alternatywę dla firmowych obiektywów.

Piotr Czechowski
[link widoczny dla zalogowanych]
Grzegorz Niemyjski
[link widoczny dla zalogowanych]
Marek Waśkiel
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MarekWaskiel dnia Wto 11:57, 18 Maj 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agia




Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Nie 8:13, 08 Lut 2009    Temat postu:

Dla każdego coś miłego.
Teraz tylko pozostało mi zamienić puszkę na pełną klatkę, zamieć długi ze stabilizacją na jasną "elkę" i zestaw marzeń gotowy do działania:)
Pozdrowienia dla autorów poradnika Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Monika




Dołączył: 15 Maj 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 8:26, 29 Lip 2009    Temat postu:

Witajcie.
Mam pytanie odnosnie obiektywu.
Zostałam poproszona przez znajomych o fotografowanie ich slubu:)
Fotografia ma obejmować kosciół, wesele i jakies zdjecia w plenerze.
Prosiłabym o podpowiedz jaki obiektyw najlepiej by sie do takich zdjec nadał.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MarekWaskiel
Administrator



Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 739
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok/Warszawa

PostWysłany: Czw 10:07, 07 Paź 2010    Temat postu:

Dzień dobry,

Zgodnie z moimi wcześniejszymi zapowiedziami chciałbym poinformować, że forum kursowe oraz Fotograficznego Klubu Absolwentów przenosi się z dniem dzisiejszym czyli 07 padziernika 2010 r. pod nowy adres:
[link widoczny dla zalogowanych]

równocześnie stare forum pod adresem
http://www.waskiel.fora.pl/
zostanie jutro zablokowane i nie można się w nim będzie ani rejestrować ani publikować nowych postów


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.waskiel.fora.pl Strona Główna -> NIEZBĘDNIK KURSANTA Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin